Lussebak idag!

Idag blir det lussebak här på Öj!
Första advent imorgon och såklart måste vi ha mys-fika med glögg,
nybakta lussebullar & pepparkakor! Snart är ju faktiskt julen här... :-)

141683-41

Mitt recept :

- 200gram smör
- 0,5 l standardmjölk
- 1 pkt jäst för söta degar
- 1 burk kesella
- 2 dl socker
- 2 msk honung
- 1 paket saffran
- 1,5 l vetemjöl special
- 1/2 paket russin
- 1 ägg till pensling

Smält smör & ljumma mjölken till 37grader,
Häll över jästen, rör i kesella, socker, honung och saffran.
Blanda sen i mjölet och knåda ordentligt! spara lite till utbakning.
Jäs till dubbelstorlek. Baka ut ca 40 lussebullar.
Jäs på plåt 30min, grädda i ugn 225grader ca 5min.

141683-43
Färdiga, hela 65st, men jag gjorde dubbel sats och ganska stora!

141683-42
Jolines mästerverk! Dalton till vänster som ni ser! *S*

Kommentarer
Postat av: Sandra

Gott med lussebullar! Vi har hunnit med att baka dom en gång, fast det var i november nån gång. Honung har jag aldrig provat i receptet, annars har vi nog liknande recept :)
Hoppas att ni har haft en fin dag!
Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback