Kroppkaks-bak!

Torsdag idag och jag kan meddela att min långa jul-lista börjar bli lite mindre!
Till helgen är vi lediga allihop så då blir det lite jul-pyssel, smällkarameller & pepparkakshus tänkte jag!

141683-73
  • Putsa fönster!
  • Plocka fram allt julpynt, stakar, stjärnor girlanger mm,
  • Köpa nya lampor om några är trasiga.
  • Köpa blomjord, amaryllis & hyacintlökar o sätta i krukor.
  • Stryka julgardiner och dukar.

Sen är det bara detta kvar :

  • Framkalla julkorten
  • Göra egenkryddad glögg
  • Lusseskatter klara till lucia
  • Dörrkrans av äpplen & granris
  • Baka pepparkakshusen
  • Granris till entrén
  • Hembakat knäckebröd på stång
  • Pysselhelg med barnen till julgranen
  • Chokladgodis, knäck & kola
  • Året julklappar
Men idag har vi roat oss med kroppkake-bakning!
Gott & väldigt enkelt, jag gjorde vita kroppkakor idag
och är man lite van så går allt på 45minuter!

Du behöver :
Ca 1,5kilo kokt potatis (föredrar asterix)
5 dl vetemjöl
3 ägg
500gram rimmat sidfläsk
2 gula lökar
15 kryddpepparkorn (stöt grovt)
1krm salt
gnutta vitpeppar

141683-59
Stek fläsket med finhackad lök och den stötta kryddpepparn. Låt stå o svalna.
Pressa eller riv den kalla kokta potatisen, blanda med vetemjöl och äggen, salt & vitpeppar.
Arbeta ihop degen så den blir smidig och lätt att jobba med.

141683-58
Forma små bollar med fläsk innuti.

141683-57
Lägg i kokande vatten, låt sjuda ca 10min.

141683-56
25 st bidde det idag!

141683-54
Servera med lingonsylt, smör, grädde eller vad som faller i smaken!

141683-55
Gott till lunch tyckte Joline!  Smaklig måltid!

Kommentarer
Postat av: christine

jag ska med baka nu faktiskt!!
kolla in på denna sidan: http://gratisgen.se/?ref=44353
om man blir medlem där, "fullföljer ngt av deras erbjudanden" (t.ex. bara bli medlem gratis på två bingosidor) och sedan värvar några medlemmar så kan man få massa gratis saker, bl.a. sex and the cityboxen, presentkort på vero moda och MQ m.m. värt att kolla in faktiskt!!

2006-12-07 @ 13:37:39
Postat av: Helena

Mmm, såg gott ut! Rolig blogg att kika in i :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback